William Smit, directeur van DBSC, noemt een verschuiving van de verkoop van
grote naar kleinere auto’s één van de redenen waarop marges bij autodealers
onder druk komen te staan.
Op kleinere auto’s valt minder te verdienen, ook het feit dat steeds
meer kleinere auto’s in trek zijn is niet voldoende stelt Smit.
Bovag kan zich niet helemaal vinden in de conclusie van DBSC. De woordvoerder
spreekt liever niet van een onderzoek, maar noemt het de ontboezeming van
het adviesbureau.
"De conclusies zijn iets aangedikt. Het lijkt nu wel alsof
autodealers dit jaar met bosjes zullen omvallen, maar daar is geen sprake
van. Schaalvergroting is nu éénmaal de manier om in deze branche te
overleven. We signaleren dat er gemiddeld elk jaar 2% van de dealers
verdwijnen. Het leeuwendeel hiervan voegt zich meestal bij een grotere
holding."
Bovag wijst erop dat in deze branche de kleintjes inderdaad opgegeten worden
door de grotere bedrijven, maar dat het ook een redding kan zijn. "Een
groter bedrijf kan beter presteren vanwege de omvang, er kan gesneden worden
in bijvoorbeeld overheadkosten."
Maar lang niet alle kleine autodealers zullen gedwongen zijn aan
resultaat in te leveren. "Denk hierbij aan de gespecialiseerde
autodealers of kleine spelers die lokaal of regionaal heel sterk zijn. Ook
bedrijven die historische achtergrond hebben, jaren bestaan, genoeg eigen
middelen hebben en hun pand al volledig hebben afgeschreven, hebben minder
kosten."
De zegsman voegt daar aan toe dat de database met autodealers elk jaar
afneemt, maar dat consolidatie in de sector ervoor zorgt dat de dealers wel
steeds groter worden. Het aantal wordt niet aangevuld met nieuwe dealers.
Het rendement van autodealers was in het eerste kwartaal van 2008 1,42
procent. In 2007 lag dit hoger op 1,65 procent. Bovag geeft toe dat 2008
geen fantastisch jaar zal worden, maar ook niet zo desastreus als DBSC doet
voorkomen.
Bovag merkt op dat consumenten door de slurptax en de hoge brandstofkosten
meer kleinere auto's kopen. In de maand juli waren de best verkochte
modellen Volkswagen Golf, Toyota Aygo, Peugeot 207, Opel Corsa en Peugeot
308.
Ook hoeven consumenten zich geen zorgen te maken wanneer hun dealer over de
kop gaat. "Ten eerste is die kans heel klein. Het is gebruikelijker dat
een dealer overgenomen wordt. En een auto kopen is het niet hetzelfde als
het aanschaffen van een keuken. Je doet geen aanbetaling en betaalt de auto
meestal bij aflevering," zegt de woordvoerder.
In het ergste geval kan men naar de curator stappen, maar dat komt bijna niet
voor.
De verkoopleider van het Motorhuis, leverancier van verschillende
automerken, in Haarlem verwacht niet dat de autodealers over de kop zullen
gaan. "Ik heb het idee dat we er juist van profiteren. We zien
duidelijk dat mensen bewuster een auto kopen. Dus niet meer een grote
tweedehandse vierwieler, maar een zuinige kleinere nieuwe."
De verkoopleider signaleert tevens dat er nog genoeg mensen zijn die wel
bereid zijn hun knip te trekken voor de grotere modellen, maar dat de vraag
naar de tweedehandse benzineslurpers afneemt.
In het eerste half jaar van 2008 werden volgens Bovag 300.328 nieuwe
personenauto’s verkocht., dat is een stijging van 2% ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar. Er werden minder diesels en meer hybride auto's
gekocht.
Maar er zijn ook tegengestelde bewegingen. Zo blijkt uit het halfjaarrapport
van Bovag dat de verkopen van de dieseluitvoeringen in het duurdere SUV
segment een tegengestelde ontwikkeling laten zien. Het dieselaandeel steeg
hier met 6,6 procentpunt in vergelijking met het laatste half jaar van 2007.
Met name de BMW X5 verkoopt erg goed in dit segment, maar ook de Volvo XC90 en
de Range Rover Sport van Land Rover vertonen een sterke groei in de verkoop
ten opzichte van het laatste half jaar van 2007, aldus Bovag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl